‘Van sales, naar delen en netwerken'

11-02-2019    10:19   |    Goedemorgen

Met de IPM Essen is het beurzenseizoen voor de (glas)tuinbouwsector in 2019 weer van start gegaan. Nieuwe wegen worden ingeslagen. Veel inhoud en netwerken. En waar sales jarenlang het belangrijkste leek, is het nieuwe werkwoord voor de vakbeurs 'delen'. Daarbij gaan de stands van productstands naar merkbeleving, aldus Gideon de Jager, Commercieel Directeur en aandeelhouder van Codema. Goedemorgen vroeg De Jager naar zijn kijk op tuinbouwbeurzen.

'Beurzen worden gelukkig steeds meer een onderdeel van de strategie en visie van het bedrijf en niet meer alleen een opzichzelfstaand feestje', vertelt de Jager. ‘Een beurs is niet alleen maar dat geweldige feestje, maar moet ook resultaat opleveren. De inzet van een beurs maakt bij Codema onderdeel uit van een totaalcampagne.’
'Wij Nederlanders denken vaak groot. En omdat ons landje nu eenmaal klein is, belanden we daarom steeds vaker buiten de landsgrenzen.' Om contacten te leggen en te onderhouden met (potentiële) opdrachtgevers is deelname aan vakbeurzen in binnen- en buitenland voor exporterende bedrijven volgens De Jager één van de beste marketinginstrumenten. 'En in veel gevallen zelfs de start van een succesvolle internationale business.'

Events
De Jager heeft nog wel een tip voor beurzen: 'Er moet wel rekening gehouden worden met een divers publiek mede doordat mensen economisch veel langer actief zijn dan in het verleden (vergrijzing) en dat veel van de informatie verkrijgbaar is via andere media. Deze veranderingen zouden organisatoren moeten dwingen om te kijken naar andere aspecten van een beurs, zoals netwerkevents rondom een beurs, informeel delen van ideeën of het ervaren van nieuwe beurslocaties.’

'Verplaatsen en identificeren’ in het buitenland
'Het maken van een draaiboek voor een beurs is waarschijnlijk iets dat wij als tuinbouwsector niet gewend zijn om te doen. In de evenementenbranche is het echter al een ‘’must’’ en mag zeker niet ontbreken als tip in dit interview', meent De Jager. Zeker bij een beurs in het buitenland, omdat er dan waarschijnlijk nog veel meer zaken dan gewoonlijk zijn om aan te denken en te organiseren. 'Soms wordt Google als een iets te betrouwbare partner voor zaken gezien.”, aldus de Jager. ‘’Ga bij het organiseren van een beurs in het buitenland echter niet teveel uit van de informatie die je hier kunt vinden. Een lokaal evenementenbureau heeft meer kennis over lokale wet- en regelgeving, zoals bijvoorbeeld benodigde vergunningen. Veelal wordt Engels als internationale voertaal gehanteerd. Wil je echter voorkomen dat belangrijke zaken ‘lost in translation’ raken, dan zou je ook een vertaalbureau kunnen inschakelen voor de communicatie. Wel zo praktisch als je je richt op de lokale bevolking. Zo weet je tenminste zeker dat je ze op de juiste manier aanspreekt.'

Less is more
Zoals gezegd ziet De Jager beurzen dus als een prima springplank om kennis, enthousiasme en visie uit te stralen. Hij legt uit: ‘Ook wij profileren ons nu anders op een beurs dan voorheen. Wat mij betreft geldt: ‘less is more’. Wij stellen niet alles meer tentoon, maar proberen onze visie en passie uit te stralen en ons te identificeren met de bezoeker.’
'Voorafgaand aan iedere beurs organiseren wij intern een kick-off en bespreken wij de do’s en don’t voor de betreffende markt en het land. Wij denken goed na over het standontwerp, over welke mensen naar een beurs gaan, maar ook over hoe wij zorgen voor publiciteit en wat wij eruit willen halen. Ik vind het ook belangrijk dat wij ons als tuinbouwsector sterk presenteren en profileren in het buitenland. Wij moeten gezamenlijk onze kennis en vaardigheden en ons innovatieve vermogen uitdragen en laten zien dat wij als sector de technologieën in huis hebben om de wereldwijde voedselproductie-uitdagingen op te lossen.'
Tijdens HortiContact is Codema te vinden op stand C103. 


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Paprika promo met Rob Veenman

Vorige week vond opname plaats van een korte promovideo van de nieuwe radioshow, die Rob Veenman binnenkort gaat presenteren op Paprika...