Hernieuwde focus BBH en Royal FloraHolland

16-11-2021    11:19   |    Goedemorgen

Op welke basis lanceer je effectieve marketingacties? Royal FloraHolland (RFH) ontwikkelde in 2018 vier groeiplatformen voor de sierteeltmarkt: Interior, Health & Well-being, Connecting Friends en Celebrate Seasons. Strategische communicatiethema’s, gebaseerd op actuele en gevalideerde data. Bloemenbureau Holland (BBH) heeft de groeiplatformen vanaf het begin omarmd. De platformen geven aan waar groeikansen in de markt liggen en zijn daardoor een solide basis voor positionering, campagnes, contentcreatie en shopper activaties. Zo benutten we kansen en stimuleren we verkoop.

In het voorjaar van 2021 evalueerden BBH en RFH de vier groeiplatformen. De conclusie? Dezelfde thema’s zorgen nog altijd voor groeikansen. In de praktijk merken beide partijen wel dat het groeiplatform Interior meer werd toegepast als invulling van Health & Well-being, dan als losstaand thema. Daarom brengen we nog meer focus aan en gaan verder met drie in plaats van vier groeiplatformen. Ook veranderen we Connecting Friends in Connecting People, want bloemen en planten bieden kansen om álle mensen te verbinden.

Dit zijn de drie groeiplatformen:

1. Health & Well-being
Binnen dit platform draait het om fysieke, mentale en emotionele gezondheid. Dachten we vroeger vooral aan lichamelijk fit blijven en oud worden, inmiddels zijn onderwerpen als stressreductie en balans net zo belangrijk. Een gezonde geest in een gezond lichaam dus. Termen als vitaliteit, veerkracht en harmonie zien we veel terug in deze tendens, net als gezond, duurzaam, gebalanceerd en contact met de natuur. Mooie haakjes voor de sierteeltsector. Want inmiddels is wetenschappelijk ruimschoots bewezen dat planten en bloemen hieraan kunnen bijdragen.

Binnen Health & Well-being denk je in eerste instantie misschien vooral aan groene kamerplanten en tuinplanten. Veel planten zuiveren de lucht, en groen vermindert stress en bevordert creativiteit en concentratie. Met planten haal je naast een mooie eyecatcher dus ook een mooie dosis groene vitaminen in huis of tuin. Maar ook bloemen en bloeiende planten vergeten we niet. Want met een mooi boeket geef je een stralende bos geluk.

Extra inspiratie

  • Associaties bij kamerplanten zijn: genieten/happiness, rustgevend en vitaal.
  • Associaties bij tuinplanten zijn: puur natuur, harmonie, zelfvoorzienend en recreatie.
  • Associaties bij snijbloemen zijn: natuur, gelukkig, weelde/luxe, kwetsbaar.


Groeikansen

  • Wetenschappelijke feiten kunnen zorgen voor extra unique buying reasons.
  • Benadruk de makkelijke verzorging van planten.


2. Connecting People
Bloemen en planten verbinden mensen, dat is in het kort de boodschap achter het groeiplatform Connecting People. Contact dat door digitalisering en individualisering onderhevig is aan verschraling. Afstand tussen mensen lijkt te vergroten, terwijl juist sociale contacten bijdragen aan een gelukkig leven. In een vriendschap zorgen bloemen en planten voor écht contact. Bovendien bevestigen planten een langdurige band tussen gever en ontvanger. Verwelkom vrienden en familie dus met bloemen op de eettafel of een mooie plant bij de voordeur.

Of versterk je band door iemand een mooi boeket te geven. Als hart onder de riem, bedankje, felicitatie of gewoon zomaar. Dat gebaar wordt nog persoonlijker wanneer het boeket bestaat uit iemands lievelingsbloemen, prachtig verpakt. Ken je de smaak van de ontvanger niet goed, laat de symboliek van de bloemen dan zeggen wat jij voelt. Want bloemen passen bij iedere emotie, op elk moment, overal.

Extra inspiratie

  • Associaties bij bloemen zijn: aandacht, liefde, troost, herinneringen.
  • Associaties bij kamerplanten zijn: gezellig, genieten/happiness.
  • Associaties bij tuinplanten zijn: samen genieten en herinneringen.


Groeikansen

  •     Benadruk de band/relatie met bloemen en planten, zowel bij fysieke aanwezigheid als op afstand.
  •     Positioneer de producten als een sympathiek cadeau waarbij een passende cadeauverpakking essentieel is.


3. Celebrate Seasons
In dit groeiplatform staan de seizoenen centraal. De natuur biedt hiermee een perfect thema voor bloemen en planten. Want bij ieder seizoen kunnen we weer uitkijken naar die typische seizoensproducten. Ieder jaargetijde heeft haar eigen charme en sfeer met eigen bloemen en planten. En deze bieden sterke associaties met bepaalde seizoenen. Ze helpen ons een jaargetijde nog meer te benadrukken en ook naar binnen te halen. Dat deze producten veelal niet jaarrond verkrijgbaar zijn, zorgt daarnaast voor exclusiviteit, urgentie en variatie. Dit groeiplatform sluit naadloos aan bij de huidige tijdgeest waarin we genieten van het leven en van de natuur. Waarin de verwondering over (het ritme van) de natuur en mindfulness een belangrijke plek innemen.

Extra inspiratie

  • Associaties bij bloemen zijn: gelukkig, weelde/luxe, natuur, kwetsbaar.
  • Associatie bij kamerplanten is: verwondering.
  • Associatie bij tuinplanten zijn: puur natuur en harmonie.


Groeikansen

  • Focus op de tijdelijke verkrijgbaarheid van producten en creëer dus een bepaalde urgentie: nu is dit product verkrijgbaar.
  • Zorg voor steeds nieuwe seizoensproducten in het assortiment en zorg hiermee voor extra aankoopimpulsen.

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws