Blog: Waar een crisis al niet goed voor is

13-07-2020    09:30   |    Eric Flinterman

Een weblog van Eric Flinterman. Hij is sparringpartner voor ondernemers in de tuinbouw bij ABAB Accountants en Adviseurs. Eric schrijft deze weblog exclusief voor Goedemorgen.

Het iedereen naar zijn zin maken, is slopend. Hoe meer u uw best doet, hoe minder het schijnt te lukken. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt proberen veel ondernemers hun personeel te behouden en ze daarom in al hun behoeften en wensen te voorzien. Daar lijkt in eerst instantie niets mis mee. Toch kleven hier grote risico’s aan. Door te proberen om aan alle wensen te voldoen, valt vaak de eigen verantwoording weg. Mensen worden daar op de lange termijn niet productiever of gelukkiger van.

Personeel managen
Tijdens de coronacrisis heb ik grote verschillen gezien in manieren om het personeel te managen. Het ene bedrijf legde vooral veel instructies op en sprak hun bezorgdheid uit. Men stelde het personeel gerust door van alles goed om hen heen te regelen. Zo werd geprobeerd om de situatie voor het personeel draaglijker te maken. Dit alles uiteraard met goede bedoelingen. U heeft immers het beste met uw personeel voor. Maar wordt uw personeel hier nu echt beter van?

Andere bedrijven zijn gaan managen op eigen verantwoordelijkheid. Wat kan het bedrijf en elke medewerker zelf voor acties ondernemen en wat zijn de effecten daarvan? Ook daar is extra aandacht besteed aan het creëren van een veilige omgeving voor iedere medewerker. Als iemand zich in een bepaalde situatie niet veilig voelde, werd dat direct bespreekbaar gemaakt met de leidinggevende. Niet om vanuit het management een oplossing aan te dragen, maar juist om de discussie aan te gaan over wat de medewerker zelf kan doen en wat hij of zij daar vanuit de werkgever voor nodig heeft. Na een eventuele maatregel of andere oplossing werd vervolgens getoetst of men zich daarna veiliger voelde.

De effecten zijn verbluffend! Door de verantwoordelijkheid bij de medewerkers neer te leggen, was er geen of nauwelijks ziekteverzuim (0-1%, terwijl dat daarvoor lag op 4%), een betere werksfeer en een hogere arbeidsproductiviteit. Deze ondernemers hebben de coronacrisis omgezet in een voordeel voor het bedrijf én hun personeel. Waar een crisis al niet goed voor is!


Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties

Reageer op dit bericht

Meer nieuws