
We gaan nog een week door met circulariteit!
ACTUEEL HORTI THEMA - Na een week lang aandacht voor Circulaire tuinbouw zijn we nog lang niet uitgepraat over...
Als Nederland zijn we bijzonder goed in aantal zaken. Wil je ergens een dijk bouwen, dan bel je naar Nederland. Wil je computerchips produceren, bel je naar Nederland. Wil je je Red-bull RB16B op polepositie wegzetten, bel je naar Nederland. Wil je ergens een tomaat kweken, bel je naar Nederland. Vaar je je 400 meter lange containerschip vast… dan begint het ook met +31. Ja dat kleine landje is in al deze zaken toonaangevend voor de rest van de wereld. Daar moeten we trots op zijn, en dat moeten we ook uitdragen.
Dat laatste doen we al niet bijzonder goed, maar bescheidenheid is ook ergens wel een groot goed. Omgedraaid zie je ook dat trots pas ontstaat als het tastbaar wordt. We zijn trots op de prestaties van Max Verstappen omdat het heel tastbaar is. En zo zijn we trots op ‘onze’ bedrijven die de EverGreen lostrekken en vervolgens de wereldhandel daarmee weer op gang brengen. Echter die trots op de tuinbouw blijft een lastig punt. En wat nu als dat komt omdat we niet zichtbaar/tastbaar zijn? Ja we zijn natuurlijk wel zichtbaar in het landschap maar, ik bedoel zichtbaar/tastbaar voor iedere Nederlander in het dagelijkse leven.
Eerlijk gezegd moet ik dan tot de conclusie komen dat dat maar niet lijkt te lukken. We zijn zelfs niet zichtbaar op de meest logische plaats; in het schap bij de supermarkt! Afgelopen zondag heb ik bij een supermarkt (die ene die ook trots is op Max Verstappen) geprobeerd Nederlandse tomaten te kopen. Ik kon geen Nederlands product vinden! Uiteindelijk heb ik gekozen voor een snacktomaat van een bekender merk, maar ook die tomaat komt niet uit een Nederlandse kas!
Nu kunnen we natuurlijk blijven zeggen dat we trots moeten zijn op onze tuinbouw, en dat is terecht! Maar als wij het als sector, het niet voor elkaar krijgen om deze trots ook bij de consument over te brengen, dan gaat dit nooit werken. Onze trots blijft een loze kreet die niet tastbaar is voor de gewone consument. Het zou mooi zijn als organisaties hiervoor de handen ineen zouden slaan. Zodat het Nederlandse tuinbouwproduct weer met trots het tastbare premium product wordt voor de Nederlandse consument.
ACTUEEL HORTI THEMA - Na een week lang aandacht voor Circulaire tuinbouw zijn we nog lang niet uitgepraat over...
Op woensdagavond 14 april 2021 heeft de Algemene Ledenvergadering van Coöperatie Coforta besloten om over te...
In het afgelopen jaar hebben moeders meer rollen vervuld dan ooit. Vaak vanuit huis zijn de moeders: juf, kok,...
Hishtil en Limex gaan samenwerking aan 16-04-2021 10:22 |
Start inschrijving derde Autonomous Challenge 16-04-2021 10:19 |
'Bij de les dankzij kritiek, wel blijven samenwerken' 16-04-2021 10:16 |
Meerderheidsbelang Biobest in plaagbestrijder 16-04-2021 10:14 |
'Niet lullen maar poetsen' 16-04-2021 09:53 |
Magical Jewel in de prijzen 16-04-2021 09:51 |
Desinfectiemiddel van reststromen uit tuinbouw 16-04-2021 09:47 |
Experiment Coop met hoge prijs ongezond product 16-04-2021 09:46 |
Rijk Zwaan duikt de studio in met Sweet Palermo 16-04-2021 09:40 |
Canna-serie blijft in ontwikkeling 16-04-2021 09:36 |
Reacties (0)
Er zijn nog geen reacties