Blog: 'Meer privacy in 2018, ben jij er klaar voor?'

09-03-2018    10:43   |    Lisa Janssen

Een blog van Lisa Janssen, verantwoordelijk voor de marketing en communicatie rondom FloraXchange. Lisa Janssen schrijft deze blog exclusief voor Goedemorgen.

‘Privacy’ is een woord dat waarschijnlijk veel gebruikt gaat worden in 2018. Want hoe zit het eigenlijk met onze privacy? Heb je nog privacy als je persoonsgegevens worden opgeslagen zodra je een website bezoekt? En heb je nog privacy wanneer jouw gegevens voor altijd in een database staan terwijl je alleen maar één keertje een sample van een product wilde bestellen? De Europese Commissie en het Europees Parlement vinden dat onze privacy beter moet worden beschermd. Daarom wordt vanaf 25 mei 2018 een nieuwe wet voor de bescherming van persoonsgegevens van kracht: Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR).

Voor ons als consument is dit goed nieuws, bedrijven mogen onze gegevens zonder onze toestemming niet verwerken, dit mag nu ook al niet, maar in de nieuwe wetgeving wordt hier nog serieuzer mee omgegaan. Daarnaast kunnen wij onze gegevens straks heel makkelijk wijzigen of verwijderen. Dit moet namelijk net zo makkelijk zijn als het achterlaten van deze gegevens. Ook moeten we duidelijk terug kunnen vinden wat er met onze gegevens gebeurt, waar ze voor nodig zijn, hoe lang ze worden bewaard, waar ze worden bewaard en wie hiervoor verantwoordelijk is. Let op: bedrijven mogen ook niet meer gegevens vragen dan noodzakelijk is. Dus moet je bij het bestellen van een pakketje jouw geloofsovertuiging invullen terwijl niet staat aangegeven wat het bedrijf met deze informatie gaat doen, dan is het bedrijf in overtreding. Houden bedrijven zich niet aan de wet? Dan kun je dit melden bij de autoriteit persoonsgegevens (AP).

Maar wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Voor bedrijven is de invoering van de GDPR iets minder goed nieuws, het kan namelijk best wel wat werk zijn om alle processen binnen een bedrijf goed in te richten met het oog op de nieuwe wetgeving. Bedrijven krijgen meer verantwoordelijkheid en de AP gaat meer en strengere controles uitvoeren, voldoet jouw bedrijf na mei 2018 niet aan de nieuwe wetgeving? Dan kan de AP een boete uitdelen oplopend tot 20 miljoen euro of 4% van de jaaromzet.

Een voorbeeld van een bedrijf dat hier met de oude privacywetgeving ook al mee te maken heeft gehad is Facebook. Afgelopen september kreeg Facebook een boete van 1,2 miljoen euro van het voor het schenden van privacy. Het bedrijf verzamelde informatie van gebruikers, sloeg deze op en gebruikte het voor reclamedoeleinden, en dit zonder toestemming. Daarnaast was het privacybeleid van Facebook te onduidelijk en niet toegankelijk genoeg voor de gemiddelde gebruiker.

Zelf ben ik samen met een aantal collega’s binnen FloraXchange bezig om ervoor te zorgen dat wij als bedrijf aan de GDPR voldoen. Een flinke klus waarbij je met veel zaken rekening moet houden. Wij zijn gestart met het in kaart brengen van welke persoonsgegevens wij verwerken, hoe lang wij gegevens bewaren, waar wij gegevens bewaren etc. Van daaruit zijn wij verdergegaan met een nieuwe gebruikersovereenkomst, een nieuwe privacyverklaring, rechten voor gebruikers met betrekking tot het inzien, aanpassen en
verwijderen van gegevens, de inrichting van privacy by design en privacy by default en ga zo nog maar even door.. Met als resultaat dat de privacy van onze gebruikers vanaf mei 2018 nog beter beveiligd en gecontroleerd is.

Is jouw bedrijf al klaar voor de GDPR?


Reacties (2)

Koos janssen at 13.03.2018

Helemaal mee eens , mooie blog !!

Martine van der Meer at 16.03.2018

Autoriteit Persoonsgegevens is er echter nog niet klaar voor! #goedevoorbeeldnot

https://www.nu.nl/internet/5179583/autoriteit-persoonsgegevens-lekte-per-ongeluk-namen-van-personeel.html

Reageer op dit bericht

Meer nieuws

Wie wint de Duurzaamheidsprijs?

Op 10 oktober, de Dag van de Duurzaamheid, wordt bekend wie het meest duurzame bedrijf van de Duin & Bollenstreek 2018 is: het hout, de...

Telefoon uit tijdens eten

Google Assistent laat ouders telefoon van kind uitzetten tijdens eten. Google heeft de mogelijkheden van zijn toezichtsapp voor ouders...